Motivația transformării digitale a industriilor – Industria 4.0

Vor fi finanțate inițiative, proiecte si infrastructuri la nivel de companii sau clustere prin care se vor achiziționa sisteme avansate de automatizare si management al activităților industriale, inclusiv roboti hardware sau software, aplicații de inteligenta artificiala sau blockchain s.a., precum și pentru integrarea orizontală și verticală a sistemelor IT industriale și pentru realizarea convergenței tehnologiilor informaționale cu tehnologiile operaționale.

Accelerarea transformării digitale a companiilor

Prin aceasta acțiune se urmărește susținerea achiziționării de servicii, licențe, dotări sau dezvoltarea de soluții adaptate nevoilor specifice ale companiilor sau clusterelor din principalele sectoare economice la nivel național, în vederea accelerării transformării digitale a acestora.

Consolidarea securității cibernetice pentru firme

Finanțarea de inițiative, proiecte si infrastructuri pentru consolidarea siguranței cibernetice si creșterea încrederii in mediul on line și conținut digital.

Pentru a răspunde acestor provocări, Guvernul României va aproba Programul Național de Digitalizare a microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii, finanțat în cadrul Programului Operațional Competitivitate 2014-2020, cu două tipuri de acțiuni:

Digitalizarea IMM-urilor și a microîntreprinderilor

Conform studiilor efectuate de către Banca Europeană de Investiții, companiile extrem de digitalizate au făcut față mult mai ușor crizei decât cele nedigitalizate. Pornind de la această experiență, este esențial pentru economia românească accelerarea transformării digitale și construirea unei economii mai puternice, mai ecologice și mai reziliente.

În acest context, industria românească rămâne, din păcate, sub potențialul său digital. Afirmația este valabilă în special pentru întreprinderile mici și mijlocii care, din cauza nivelului ridicat de vulnerabilitate la șocurile de cerere și ofertă, au fost afectate în mod disproporționat de criză.

Astfel, a fost identificată această oportunitate prin digitalizare pentru recuperarea și creștere economică viitoare prin digitalizare.

În România, cheltuielile totale ale întreprinderilor mici și mijlocii privind digitalizarea și tehnologia informației și comunicațiilor sunt de 10 ori mai mici decât în statele din vestul Europei. Acest lucru este confirmat și de către Digital Economy and Society Index 2020 care, în Raportul integrarea tehnologiei digitale, clasifică România pe penultimul loc în cadrul UE:

23% dintre întreprinderile din România fac schimb electronic de informații, în timp ce doar 8% utilizează platformele de comunicare socială (media UE: 25%). S-a înregistrat o ușoară îmbunătățire a ponderii IMM-urilor care fac vânzări online, de la 8% în 2017 la 11% în 2019, dar aceasta rămâne cu mult sub media UE de 18%. Din ce în ce mai multe IMM-uri își vând produsele online în afara țării, dar această situație se aplică doar pentru 6% din numărul total de IMM-uri, comparativ cu o medie a UE de 8%.

Programele naționale care au avut și componentă de digitalizare (Start-up Nation) și regionale (POR Axa 2) sunt o sursă importantă de finanțare pentru proiectele digitale ale întreprinderilor. Cu toate acestea, utilizarea acestor programe este limitată deoarece a existat o lipsă de conștientizare a companiilor cu privire la aceste surse de finanțare și din cauza percepției cu privire la complexitatea și durata procesului de implementare a proiectelor. Odată cu apariția pandemiei, acestea au început să conștientizeze necesitatea digitalizării activității, cu tot ceea ce implică aceasta transformare (Internet of Things, 5G, Big data, tehnologii blockchain, inteligența artificială, consolidarea capacităților de muncă la distanță și automatizare).

Mai mult decât atât, finanțarea proiectelor digitale este limitată de creditarea limitată oferită din partea băncilor. La această lipsă de finanțare contribuie și natura intrinsecă a proiectelor digitale care îngreunează mult accesul IMM-urilor din România la finanțare. Chiar dacă băncile pot acționa ca o sursă principală de finanțare pentru digitalizare, de multe ori le lipsește expertiza evaluării corecte a proiectelor digitale.

În acest context, in cadrul Axei Prioritare 2 din Programul Operațional Competitivitate, se va crea o nou acțiune care va finanța digitalizarea întreprinderilor printr-o schemă de ajutor de minimis având ca furnizor Ministerul Fondurilor Europene prin AMPOC, administrator Autoritatea de Digitalizare a României prin OIPSI și subadministratori Agențiile de Dezvoltare Regionale.

Beneficiarii finali ai sprijinului acordat prin această acțiune sunt IMM-urile cu obiect de activitate altul decât tehnologia informațiilor și comunicațiilor.

Valoarea totală estimată pentru implementarea acestei acțiuni este de 100 milioane euro.

Dezvoltarea de produse și servicii informatice inovative

Investițiile în cercetare, dezvoltare și inovare în domeniul TIC, precum și aplicarea rezultatelor obținute prin respectivele investiții reprezintă factori cheie de îmbunătățire a competitivității companiilor românești și instituțiilor publice. In Romania, sectorul TIC are un mare potențial economic și o contribuție importantă la dezvoltarea economiei.

Strategia Națională Agenda Digitală pentru România 2020, aprobată prin HG nr.245/2015, are stabilită drept linie strategică de dezvoltare, printre altele, finanțarea inițiativelor în domeniul TIC din România, urmărind creșterea contribuției publice la susținerea inițiativelor în domeniul inovării in TIC.