Program Digitalizarea IMM-urilor – grant de până la 100.000 euro pe întreprindere
Dezvoltarea produselor și serviciilor TIC, a comerțului electronic
și a cererii de TIC
perioada de depunere: 15.02.2023-30.06.2023
Obiectivul programului sau Pentru ce pot obține finanțare?
- Instrumentul de grant de până la 100.000 euro pe întreprindere va sprijini IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale cum ar fi achizițiile de hardware TIC, dezvoltarea și/sau adaptarea aplicațiilor/licențelor software, inclusiv soluțiile de automatizare a proceselor robotizate și a fluxurilor tehnologice, achiziționarea de tehnologii blockchain, achiziționarea de sisteme de inteligență artificială, învățarea automată, realitatea augmentată, realitatea virtuală, achiziționarea unui site de prezentare, achiziționarea de servicii de cloud și de internet al obiectelor, formarea personalului cu ajutorul echipamentelor IT, consiliere/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care au nevoie IMM-urile.
Finanţarea acordată în cadrul prezentului apel de proiecte
- Valoarea totală alocată pentru ajutorul de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 347,50 milioane euro.
- Valoarea ajutorului de minimis în euro se calculează în lei la cursul de schimb InforEuro valabil la data semnării contractului de finanțare, și reprezintă 90% din totalul cheltuielilor eligibile pentru întreprindere mică și întreprindere mijlocie. Restul de 10% reprezintă cofinanțare ce trebuie asigurată din surse proprii, ce exclud ajutoare de stat sau ajutoare de minimis, de către beneficiar.
- Valoarea ajutorului de minimis în euro se calculează în lei la cursul de schimb InforEuro valabil la data semnării contractului de finanțare, și reprezintă 100% din totalul cheltuielilor eligibile pentru microîntreprindere.
- În afara acestei valori, orice altă cheltuială constituie cheltuială neeligibilă ce va fi suportată de beneficiar.
Valoarea minimă și maximă pentru fiecare proiect sau Cât se poate obține?
între 20.000 și 30.000 euro pentru microîntreprindere;
între 20.000 și 50.000 euro pentru întreprindere mică;
între 20.000 și 100.000 euro pentru întreprindere mijlocie
- Finanțator – Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
Calendar orientativ privind apelul de proiecte
- Dată publicare ghid: 15.12.2022
- Data și ora de începere a depunerii de proiecte: 15.02.2023, ora 10.00
- Data și ora de închidere a depunerii de proiecte: 30.06.2023, ora 24:00
- Perioadă etapă evaluare proiecte: 03.07.2023 – 16.08.2023
- Perioadă estimativă de semnare a contractelor: 15.09.2023 – 15.11.2023
Solicitanți și parteneri eligibili sau Cine poate aplica?
- Beneficiar eligibil: întreprinderi, societăți reglementate de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care se încadrează în categoria de IMM și au sediul social în România.
- au calitatea de întreprinderi mici, mijlocii sau microîntreprinderi (IMM-uri). Calitatea trebuie să existe atât la data depunerii aplicației de proiect, cât și la data semnării contractului de finanțare;
- sunt înființate cel târziu la data de 31.12.2021;
- nu au avut activitatea întreruptă/suspendată în anul 2022;
- au înregistrat profit din exploatare (>0 lei) în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare;
- se angajează să suporte din resurse proprii cofinanțarea prevăzută în condițiile prezentei scheme de ajutor;
- nu desfășoară activități cu produse cu caracter erotic sau obscen, activități din domeniul jocurilor de noroc, precum și cele care contravin ordinii publice și/sau prevederilor legale în vigoare;
- nu dețin pagini web care conțin acte sau materiale cu caracter obscen, definite conform Legii 196/2003, republicată cu modificările și completările ulterioare;
- nu intră în categoria de “întreprinderi aflate în dificultate”, așa cum acestea sunt definite în cuprinsul prezentei scheme de ajutor;
- nu se află în stare de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activității sau nu se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;
- nu fac obiectul unui ordin de recuperare, în urma unei decizii privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal și/sau incompatibil cu piața comună, sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată și ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă.
- nu au legătură cu industria de tutun (producție, distribuție, prelucrare și comerț);
- nu prevăd clonarea în scopuri reproductive; nu desfășoară activități destinate modificării patrimoniului genetic al ființei umane care ar putea face astfel de schimbări ereditare, activități de creare a embrionilor umani exclusiv în scopul cercetării sau în scopul obținerii de celule stem, inclusiv de către mijloace de transfer nuclear de celule somatice;
- nu desfășoară activități de jocuri de noroc (producție, construcție, distribuție, prelucrare, comerț sau software conex);
- nu desfășoară comerț sexual;
- nu implică animale vii în scopuri experimentale și științifice în măsura în care respectarea „Convenției Consiliului Europei pentru protecția animalelor vertebrate utilizat în scopuri experimentale și în alte scopuri științifice ”nu poate fi garantată;
- nu desfășoară activități de dezvoltare imobiliară, financiare, cum ar fi achiziționarea sau tranzacționarea cu instrumente financiare.
- nu desfășoare activități legate de exploatare/extracție, prelucrare, distribuție, depozitare sau arderea combustibililor fosili solizi și a petrolului, precum și investiții legate de extracția gazelor.
- solicită ajutor de minimis a cărui valoare se încadrează in limitele prevăzute la art. 6 alin. (2) din schema de ajutor.
- se angajează ca la finalul implementării proiectului să atingă minim 6 dintre criteriile de intensitate digitală, conform Indicelui economiei și societății digitale (DESI), respectiv:
i. întreprinderi în care mai mult de 50% dintre persoanele angajate au folosit computere cu acces la internet în scopuri de afaceri;
ii. utilizarea unui pachet software ERP pentru a partaja informații între diferite zone funcționale comerciale;
iii. viteza maximă de download contractată a celei mai rapide conexiuni de internet la linie fixă este de cel puțin 30 Mb/s;
iv. întreprinderi în care vânzările on-line au reprezentat mai mult de 1% din cifra de afaceri totală și vânzările web către consumatori privați (B2C) mai mult de 10% din vânzările web;
v. utilizarea IoT;
vi. utilizarea de rețele sociale (întreprinderile care folosesc rețelele sunt considerate cele care au un profil de utilizator, un cont sau o licență de utilizator în funcție de cerințele și tipul de social media; întreprinderile care plătesc exclusiv pentru postarea de reclame (anunțuri banner) fie direct către proprietarul rețelei sociale (de exemplu, Facebook, Twitter etc.), fie indirect prin intermediul întreprinderilor care oferă servicii online pentru postarea automată a mesajelor publicitare pe rețelele sociale (de exemplu, SoKule etc.) sunt excluse pentru acest criteriu);
vii. utilizarea CRM;
viii. cumpărarea de servicii cloud computing sofisticate sau intermediare (este un model care permite oricând, convenabil și/sau la cerere acces prin rețea la un grup partajat de resurse de calcul configurabile – de ex. rețele, servere, stocare, aplicații și servicii – care pot fi rapid furnizate și lansate cu un efort minim de management sau cu o interacțiune minimă de la un furnizor de servicii. Există trei modele de servicii de servicii de cloud computing: Software ca serviciu (SaaS), Platformă ca serviciu (PaaS) și Infrastructură ca un serviciu (IaaS));
ix. utilizarea tehnologiei de AI;
x. cumpărarea de servicii de cloud computing utilizate pe internet;
xi. vânzări prin comerț electronic de cel puțin 1% din total vânzări (în vânzările de bunuri sau servicii prin comerț electronic, comanda este plasată prin site- uri web, aplicații sau mesaje de tip EDI prin metode special concepute pentru a primi comenzi. Plata se poate face online sau offline. Comerțul electronic nu include comenzile scrise prin e-mail);
xii. utilizarea a două sau mai multe rețele sociale. - ATENȚIE! Activitatea pentru care se solicită finanțare trebuie să fie aferentă unui cod CAEN autorizat la data de 31 decembrie 2021 pe întreprindere, nu pe locația/ locațiile de implementare. Proiectul se poate implementa în una sau mai multe locații de implementare, pentru care la data depunerii proiectului, codul CAEN este autorizat.
Activitățile sprijinite în cadrul investiției/operațiunii
- achiziții de hardware TIC;
- achiziții de echipamente pentru automatizări și robotică destinate fluxurilor tehnologice, integrate cu soluții digitale;
- dezvoltarea și/sau adaptarea aplicațiilor software/licențelor, inclusiv soluțiile de automatizare software de tip RPA, respectiv Robotic Process Automation;
- achiziții de tehnologii blockchain;
- achiziții de sisteme de inteligență artificială, machine learning, augmented reality, virtual reality;
- achiziționare website de prezentare;
- achiziția de servicii de tip cloud și IoT;
- instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC;
- consultanță/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care au nevoie IMM-urile etc.
Categorii de cheltuieli eligibile
- cheltuieli cu servicii de consiliere/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care are nevoie IMM-ul, cu condiția ca soluțiile tehnice identificate și descrise în documentația tehnică realizată, să facă obiectul investițiilor din cadrul proiectului aferent cererii de finanțare;
- cheltuieli cu servicii de consiliere/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care are nevoie IMM-ul, cu condiția ca soluțiile tehnice identificate și descrise în documentația tehnică realizată, să facă obiectul investițiilor din cadrul proiectului
aferent cererii de finanțare; - cheltuieli aferente achiziționării de hardware TIC, de echipamente pentru automatizări și robotică integrate cu soluții digitale și a altor dispozitive și echipamente aferente, inclusiv pentru E-commerce, IoT (Internet of Things), tehnologii blockchain etc., precum și cheltuieli de instalare, configurare și punere in funcțiune;
- cheltuieli aferente realizării rețelei LAN/WiFi;
- cheltuieli aferente achiziționării și/sau dezvoltării și/sau adaptării aplicațiilor/licențelor software, cheltuieli pentru configurarea și implementarea bazelor de date, migrarea și integrarea diverselor structuri de date existente, pentru gestiune financiară, gestiunea furnizorilor, resurse umane, logistică, cheltuieli pentru implementarea RPA (Robotic Process Automation), ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Mangement), pentru sisteme IoT (Internet of Things) și AI (Artificial Intelligence), tehnologii blockchain, soluții E-Commerce etc. și integrarea acestora in BTP (Business Technology Platform), acolo unde este cazul;
- cheltuieli aferente achiziționării unui website de prezentare a companiei;
- cheltuieli aferente achiziționării/închirierii pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului, a unui nume de domeniu nou;
- cheltuieli cu servicii de trecere a arhivelor din analog/dosare/hârtie în digital indexabil;
- cheltuieli aferente achizițiilor de servicii de tip Cloud Computing pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului;
- cheltuieli aferente achiziționării de servicii pentru consolidarea securitatii cibernetice aplicabile pentru software/găzduire/rețele, pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului;
- cheltuieli cu serviciile pentru auditare tehnică IT (elaborare raport tehnic IT); Entitățile care furnizează astfel de servicii nu pot avea calitatea de furnizori și pentru alte cheltuieli eligibile în cadrul unui proiect.
- cheltuieli cu instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC (cheltuială obligatorie în procent de maxim 10% din valoarea finanțată).
- ATENȚIE! Pentru justificarea bugetului proiectului este necesar să se prezinte minim 2 oferte de preţ pentru fiecare achiziţie de bunuri/servicii/lucrări, documente care vor fi ataşate cererii de finanţare.
Cheltuieli neeligibile
- sumele care vor depăși pragurile menționate la alin.(3) și valoarea TVA aferentă, fiind suportate din bugetul beneficiarului.
- alte cheltuieli care nu se încadrează în categoria cheltuielilor eligibile descrise mai sus;
- cheltuielile privind costuri administrative;
- echipamente second-hand;
- cheltuielile de personal;
- cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor;
- contribuția în natură;
- amortizarea;
- achiziții în regim de leasing;
- achiziţia de terenuri.
- Atenție! Activele necorporale sunt eligibile pentru calculul costurilor de investiții dacă îndeplinesc următoarele condiții:
• Trebuie să fie utilizate exclusiv în cadrul IMM-ului;
• Trebuie să fie amortizabile;
• Trebuie să fie incluse în activele IMM-ului și trebuie să rămână asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul pe o perioadă de minimum 3 ani după finalizarea proiectului.
Achiziția activelor fixe necorporale, pentru a fi folosite în cadrul proiectului, se face pe bază de:
• contract pentru obținerea dreptului de proprietate (în cazul aplicațiilor informatice, sau al brevetelor),
• contract de licență sau de cesiune pentru obținerea unui drept de utilizare. - Notă*: Valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile, în cazul în care nu sunt cheltuieli deductibile, este suportată din bugetul de stat (art. 13, alin. b) din OUG nr. 124/2021).
Solicitanți Neeligibili Sau Cine Nu Poate Aplica?
- ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură
- ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;
- ajutoarele acordate întreprinderilor care-și desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
- atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza prețului sau a cantității produselor în cauză achiziționate de la producătorii primari sau introduse pe piață de întreprinderile în cauză;
- atunci când ajutorul este condiționat de transferarea lui parțială sau integrală către producătorii primari;
- ajutoarele destinate activităților legate de export către țări terțe sau către state membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
- ajutoarele condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de cele importate;
- ajutoarele acordate pentru achiziția de vehicule de transport rutier de mărfuri.
- întreprinderile pentru care se constată că au desfășurat în ultimul an fiscal activități autorizate (așa cum rezultă din certificatul constatator ONRC) în domeniile din următoarele clase CAEN:
- 5829 – Activități de editare a altor produse software;
- 6201 – Activități de realizare a software-ului la comandă (software orientat client);
- 6202 – Activități de consultanță în tehnologia informației;
- 6203 – Activități de management (gestiune și exploatare) a mijloacelor de calcul;
- 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației;
- 6311 – Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe
- 6312 – Activități ale portalurilor web;
- 6399 – Alte activități de servicii informaționale n.c.a.;
- 7211 – Cercetare-dezvoltare in biotehnologie;
- 7219 – Cercetare-dezvoltare in alte științe naturale si inginerie.
Criterii de selectie
- Rentabilitatea activității operaționale – 15 pct. Valori negative – 0 pct
Evoluția profitului operational – 15 pct. Valori negative – 0 pct
Rata activelor de digitalizare si inovare deținute de companie – 20 pct
Impactul proiectului de digitalizare asupra activității operaționale a companiei – 20 pct
Impactul proiectului de digitalizare asupra rentabilității activității companiei – 15 pct
Proiectul de digitalizare se implementează în unul din următoarele domenii de activitate considerate prioritare la nivel național:
industrie alimentară/ industrie prelucrătoare/ industrie auto/ construcții/ transport și distribuție;/ producție/ servicii adresate populației;
Punctaj acordat: 10 puncte; Solicitanții care nu se încadrează în domeniile de activitate economică menționate – 0 puncte;
Apartenența la soldul balanței comerciale
COD CAEN – sold pozitiv – 0 puncte
COD CAEN – sold negativ – 5 puncte
Selectarea unui proiect pentru finanțare se realizează pe criterii competitive și este condiționată de îndeplinirea simultană a următoarelor elemente:
punctajul obținut să fie de cel puțin 50 de puncte (punctaj minim de calitate);
disponibilitatea fondurilor alocate acestui apel.
Ești interesat? Perfect!
Ne poți scrie și unul dintre consultanții noștri te va ajuta.
Perioada de implementare și monitorizare
- Implementarea -pana la 30 iunie 2025.
- monitorizare – 5 ani
Eligibilitatea proiectului
- Activităţile proiectului se încadrează în acţiunile specifice sprijinite în cadrul investiției
- Perioada de implementare a activităților proiectului nu depășește 30 iunie 2025
- Proiectul respectă principiul „Do No Significant Harm” (DNSH)-“A nu prejudicia în mod semnificativ”
Verifică gratuit!
Soluții și servicii
complete
Pasul I
Analizăm nevoia dumneavoastră și o asociem cu linia de finanțare potrivită proiectului.
Pasul II
Idenficăm potențialul de realizare al proiectului.
Pasul III
Stabilim împreună dacă potențialul identificat doriți sa-l implementăm.
Pasul IV
Implementăm și supervizăm proiectul să obținem rezultatul dorit.
Ești interesat? Perfect!
Ne poți scrie și în cel mai scurt timp unul din consultanții noștri te va ajuta.