Intensificarea creșterii durabile și a competitivității microîntrepinderilor și întreprinderilor mici din regiunea Sud-Muntenia, cod PRSM/ID/1/1/1.3/A
Data și ora de începere a depunerii de proiecte: 15 martie 2024, ora 08:00
Data și ora de închidere a apelului de proiecte: 14 iunie 2024, ora 12:00
Obiectivul programului sau Pentru ce pot obține finanțare?
Acest apel de proiecte se aplică investițiilor realizate în cele șapte județe din regiunea Sud-Muntenia, respectiv: Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova și Teleorman, de către microîntreprinderile și întreprinderile mici non agricole din mediul rural și din mediul urban, inclusiv din satele aparținătoare acestora.
Obiectivul principal îl reprezintă sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor și întreprinderilor mici care îşi desfăşoară activitatea în regiunea de dezvoltare Sud Muntenia.
Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională a Regiunii Sud-Muntenia (ADR Sud-Muntenia), Călărași, Romania în calitate de Autoritate de Management pentru PRSM (AM PRSM) www.adrmuntenia.ro
Finanţarea acordată în cadrul prezentului apel de proiecte
Pentru acest apel de proiecte alocarea financiară este de 47.058.823,62 euro, din care:
– contribuție FEDR – 40.000.000,00 euro
– contribuție Buget de Stat – 7.058.823,62 euro
Valoarea minimă și maximă pentru fiecare proiect sau Cât se poate obține?
Valoarea maximă eligibilă/nerambursabilă a unui proiect
În cadrul prezentului apel de proiecte, valoarea minimă a asistenței nerambursabile solicitate pentru un proiect este de 50.000,00 euro, echivalent în lei la cursul de schimb InforEuro, valabil la data lansării apelului de proiecte.
Valoarea maximă a finanțării nerambursabile solicitate nu poate depăși plafonul de minimis, respectiv 200.000,00 euro, echivalent în lei la cursul de schimb InforEuro, valabil la data lansării apelului de proiecte.
Contribuția programului la finanțarea unei investiții nu poate depăși plafonul de minimis, respectiv 200.000,00 euro, reprezentând maximum 90% din valoarea eligibilă a investiției.
Contribuția solicitantului la finanțarea investiției trebuie să fie de minimum minimum 10% din valoarea eligibilă a investiției.
Valoarea totală a proiectului este nelimitată, cu condiția ca diferența dintre valoarea maximă eligibilă a proiectului și valoarea totală a acestuia, reprezintând cheltuieli neeligibile, să fie suportate de către solicitant.
În sensul Regulamentului de minimis, plafonul de minimis de 200.000 euro se aplică întreprinderii unice.
Calendar orientativ privind apelul de proiecte
Prin intermediul acestui ghid se lansează apelul de proiecte de tip competitiv, cu numărul PR SM/ID/1/1/1.3/A, cu depunere continuă și cu termen de închidere a apelului.
Cererile de finanțare se vor depune prin aplicația electronică MySMIS 2021, sub semnătură electronică extinsă, certificată în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Muntenia, în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Regional (PR) Sud-Muntenia 2021-2027, a lansat joi, 9 februarie 2023, în consultare publică.
Eventualele observații, comentarii, recomandări, întrebări clar fundamentate și justificate, se vor transmite prin intermediul formularului de feedback și la adresa de e-mail: ghiduri@adrmuntenia.ro, până în data de 03 martie 2023.
- Data și ora de începere a depunerii de proiecte: – estimat trim 3 2023
- Data și ora de închidere a depunerii de proiecte: – estimat trim 4 2023
Solicitanți și parteneri eligibili sau Cine poate aplica?
Solicitanții eligibili sunt societățile sau societățile cooperative din regiunea Sud-Muntenia, care se încadrează, conform Legii nr.346/2004, în categoria microîntreprinderilor și a întreprinderilor mici non agricole din mediul rural și din mediul urban, inclusiv din satele aparținătoare acestora, respectiv:
- microîntreprindere – are până la 9 salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deține active totale de până la 2 milioane euro, echivalent în lei;
- întreprindere mică – are între 10 și 49 de salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deține active totale de până la 10 milioane euro, echivalent în lei;
- Domeniile de activitate eligibile (clase CAEN) sunt:
- 13 Fabricarea produselor textile;
- 14 Fabricarea articolelor de îmbracaminte;
- 15 Tabacirea si finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj si marochinarie, harnasamentelor si încaltamintei; prepararea si vopsirea blanurilor;
- 16 Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn si pluta, cu exceptia mobilei; fabricarea articolelor din paie si din alte materiale vegetale împletite;
- 17 Fabricarea hârtiei si a produselor din hârtie
- 20 Fabricarea substantelor si a produselor chimice
- 22 Fabricarea produselor din cauciuc si mase plastice
- 23 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice
- 24 Industria metalurgica
- 25 Industria constructiilor metalice si a produselor din metal, exclusiv masini, utilaje si instalatii
- 26 Fabricarea calculatoarelor si a produselor electronice si optice
- 27 Fabricarea echipamentelor electrice
- 28 Fabricarea de mașini, utilaje și echipamente n.c.a.
- 29 Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor
- 30 Fabricarea altor mijloace de transport
- 31 Fabricarea de mobilă
- 32 Alte activități industriale n.c.a
- 33 Reparare
- 38 Colectarea, tratarea și eliminarea deșeurilor; activități de recuperare a materialelor reciclabile
- 41 Lucrări de construcţii
- 42 Lucrări de construcţii
- 43 Lucrări
- 45 Întreţinerea şi repararea autovehiculelor
- 55 Hoteluri și alte facilități de cazare
- 58 Activități de editare
- 62 Activități de servicii în tehnologia informației
- 71 Activități de arhitectură și inginerie; activități de testări și analiză tehnică
- 86 Activități referitoare la sănătatea umană
- 93 Activități sportive, recreative și distractive
- 95 Repararea
Activitățile sprijinite în cadrul investiției/operațiunii
În cadrul prezentului apel de proiecte sunt sprijinite următoarele tipuri de acțiuni indicative:
– investiții în active corporale și necorporale;
– activități specifice economiei circulare (ex. revalorificarea materiilor prime, materialelor și produselor, valorificarea deșeurilor și produselor secundare proprii prin simbioză industrială, etc);
– activități specifice internaționalizării (ex. acces la servicii de intrare pe piețe internaționale/Piața Unică pentru identificare de oportunități de afaceri, parteneri și furnizare de asistență specializată pentru norme și reglementări, participarea la târguri şi expoziţii internaţionale, investiţii în adaptarea proceselor tehnologice de producţie la sistemele de certificare şi standardizare specifice pieţelor de export, etc.);
– activități specifice certificării și omologării produselor și serviciilor, în vederea updatării tehnologice, ce va conduce la îmbunătățirea capacităților tehnice, industriale și organizaționale pentru dezvoltarea de produse și servicii;
– se vor finanța și activități de digitalizare a microîntreprinderilor și întreprinderilor mici, drept activități conexe, ca parte a unui proiect integrat.
Categorii de cheltuieli eligibile
Fondurile nerambursabile vor fi acordate beneficiarilor pentru investiții, după cum urmează:
1. Investiţii în active corporale:
(i) lucrări de construire/ extindere/ a spaţiilor de producţie/ prestare de servicii ale microîntreprinderilor și întreprinderilor mici, inclusiv a utilităţilor generale aferente investitiei (alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI);
(ii) achiziţionarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalaţii de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, respectiv care se regăsesc în subgrupa 2.1. “Echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii de lucru)”, subgrupa 2.2. “Aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare”, clasa 2.3.6. “Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat” sau grupa 3 “Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale” prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, şi care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare la data depunerii cererii de finanţare;
(iii) achiziţionarea de instalaţii/ echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie pentru eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finanţare, în limita a 15% din valoarea eligibilă a proiectului.
Surse regenerabile (alternative) de energie sunt considerate: energia solară (utilizată la producerea de căldură sau la furnizarea de energie electrică prin sisteme fotovoltaice), energia eoliană, hidroenergia, biomasa (biodiesel, bioetanol, biogaz), energia geotermală.
Nu sunt eligibile proiecte care includ doar investiţii din această categorie.
2.Investiţii în active necorporale: brevete, licenţe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi şi active similare, în limita a 10% din valoarea eligibilă a proiectului
Proiectul trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, investiţii în active corporale. Este opţională includerea în proiect a investiţiilor în active necorporale.
Pentru a fi eligibile, activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii cumulative:
(i) să fie utilizate exclusiv în cadrul unităţii care primeşte ajutorul;
(ii) să fie amortizabile;
(iii) să fie achiziţionate în condiţiile pieţei de la terţi care nu au legături cu beneficiarul ajutorului.
3. Investiţii în realizarea de instrumente de comercializare on-line a serviciilor/produselor proprii ale solicitantului, pentru crearea unui magazin virtual (e-shop) în care vor fi implementate diferite funcţionalităţi specifice comerţului electronic: publicarea cataloagelor de articole, preţuri şi stocuri, preluarea comenzilor, instrumente de plată electronică.
Nu sunt eligibile proiecte care includ doar investiţii din această categorie.
Bugetul estimat alocat activității de bază în cadrul unui proiect, reprezintă minim 50% din bugetul eligibil al proiectului.
Costurile directe sunt acele cheltuieli efectuate strict pentru investiția propusă prin proiect și care, la finalul implementării proiectului, se reflectă/transpun în obiectivul investițional propus prin proiect, respectiv:
1. Lucrări: conform cap. 1 – Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului, subcap. 1.2, 1.3, cap. 2 – Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţii, cap. 4 – Cheltuieli pentru investiţia de bază, subcap. 4.1, 4.2, 4,3, cap.5 – Alte cheltuieli, subcap. 5.1, 5.3, cap.6 – Cheltuieli pentru probe tehnologice si teste, din Devizul General;
2. Echipamente/dotari: conform cap. 4 – Cheltuieli pentru investiţia de bază, subcap. 4.4, 4.5, 4.6, din Devizul General;
3. Servicii: cheltuieli pentru activități dedicate extinderii piețelor de vânzare, a gamei de produse și servicii oferite etc.
În conformitate cu prevederile art. 54, lit. (a) din Regulamentul (UE) 2021/1060, în cadrul prezentului apel de proiecte se vor va calcula costurile indirecte prin aplicarea unei rate forfetare de 4% asupra costurilor directe eligibile.
Costurile indirecte, prin opoziție cu costurile directe, sunt toate acele cheltuieli care nu se încadrează în categoria costurilor directe și care sprijină realizarea obiectivului investițional propus prin proiect, dar, la finalul implementării, nu se reflectă în mod direct în obiectivul investițional.
Structura costurilor indirecte este următoarea:
1. Consultanța (conform cap. 3 – Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică, subcap. 3.6 Organizarea procedurilor de achiziție, subcap. 3.7.1 – Managementul de proiect pentru obiectivul de investiţii inclusiv cheltuielile pentru întocmirea rapoartele de expertiză contabilă, subcap. 3.7.2- Audit financiar, din Devizul General).
2. Comunicare și vizibilitate (conform cap. 5 – Alte cheltuieli, subcap. 5.4 – Cheltuieli pentru informare şi publicitate din Devizul General).
3. Comisioane, cote, taxe (conform cap. 5 – Alte cheltuieli, subcap. 5.2 Comisioane, cote, taxe, costul creditului din Devizul General).
4. Cheltuieli cu activități de internaționalizare.
Este eligibilă taxa pe valoarea adăugată nedeductibilă potrivit legislaţiei naţionale în domeniul fiscal şi nerecuperabilă conform prevederilor art. 64 din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021, aferentă cheltuielilor eligibile.
Cheltuieli neeligibile
a) Cheltuielile prevăzute la art. 10 din HG. nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiar în cadrul operațiunilor finanțate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune și Fondul pentru o tranziție justă, respectiv:
• cheltuielile prevazute la art. 64 din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
• cheltuielile efectuate in sprijinul relocarii potrivit art. 66 din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
• cheltuielile excluse de la finantare potrivit art. 9 din Regulamentul (UE) 2021/1.056.
b) achiziţionarea de terenuri şi/sau construcţii;
c) costurile operaţionale, de funcţionare, de testare şi întreţinere;
d) costuri administrative: costuri de management care nu pot fi asociate producţiei ori vânzării; chiriile şi reparaţii ale imobilizărilor de interes general în administraţie; energie, combustibil şi alte consumuri similare; cheltuieli administrativ-gospodăreşti; alte cheltuieli generale de administraţie;
e) costuri de personal;
f) cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rate şi dobânzi aferente creditelor;
g) contribuţia în natură;
h) amortizarea;
i) cheltuielile cu leasingul;
j) cheltuielile cu achiziţionarea autovehiculelor şi a mijloacelor de transport, aşa cum sunt ele clasificate în subgrupa 2.3 „Mijloace de transport“ menţionată în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, indiferent de domeniul de activitate al solicitantului ori de domeniul de activitate în care se doreşte realizarea investiţiei propuse prin proiect, cu excepţia clasei 2.3.6 „Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat“;
k) cheltuielile efectuate înainte de data depunerii cererii de finanţare, cu excepţia celor referitoare la proiectare și asistență tehnică, activități de consultanță pentru elaborarea cererii de finanțare și a planului de afaceri și cheltuieli privind expertiza contabilă.
Ești interesat? Perfect!
Ne poți scrie și unul dintre consultanții noștri te va ajuta.
Perioada de implementare și monitorizare
- Perioada de implementare – nu depăşeşte data de 31 decembrie 2029.
- Perioada de monitorizare – 5 ani
Criterii de evaluare si selectie
Verificarea conformității administrative
Verificarea conformității administrative este complet digitalizată, respectiv este realizată în mod automat prin sistemul informatic MySMIS 2021, pe baza declarației unice generată de sistemul informatic MySMIS 2021.
După verificarea conformității administrative, sistemul informatic MySMIS 2021 va informa solicitantul sau, după caz, liderul de parteneriat, cu privire la trecerea proiectului în etapa de evaluare tehnică și financiară, prin emiterea, în mod automat, a unei notificări prin intermediul aplicației.
În cazul în care sistemul informatic MySMIS 2021 emite o notificare de neconformitate, nu va fi demarată etapa de evaluare.
2. Evaluarea tehnică și financiară
Evaluarea tehnică și financiară se realizează de către comisiile de evaluare constituite la nivelul autorității de management, în conformitate cu criteriile de evaluare tehnică și financiară, în condițiile prevăzute în Ghidul Solicitantului.
La finalul evaluării și selecției fiecare cerere de finanțare depusă în cadrul apelului lansat prin prezentul ghid va obține un punctaj cuprins între 0 și 100 de puncte.
Proiectul se respinge de la finanțare dacă totalizează mai puțin de 50 de puncte la finalul evaluării tuturor criteriilor de evaluare tehnică și financiară. Proiectul nu se respinge de la finanțare dacă obține 0 puncte la, cel puțin, un criteriu de evaluare tehnică și financiară.
În cadrul acestui apel de proiecte cererile de finanțare se vor depune pe parcursul a trei luni calendaristice pentru care sunt stabilite două praguri valorice pentru pragul de excelenţă, după cum urmează:
– 90 de puncte pentru prima lună de depunere a proiectelor;
– 85 de puncte pentru cea de-a doua lună a apelului.
Demararea etapei de ETF se va realiza în ordinea depunerii proiectelor și nu se va aștepta finalizarea perioadei de depunere în cadrul apelurilor de proiecte.
Procedura de selecție este prezentată mai jos
Cererile de finanțare depuse în prima lună calendaristică vor parcurge etapa de evaluare tehnică și financiară, urmând a fi contractate proiectele care au obținut, cel puțin, 90 de puncte și ale căror valori eligibile nerambursabile solicitate însumate reprezintă maximum 25% din finanțarea disponibilă a apelului.
În acest caz, AM PRSM demarează în mod direct etapa de contractare, în ordinea descrescătoare a
punctajelor obținute, fără a fi necesară soluționarea contestațiilor depuse care au ca obiect rezultatele evaluării tehnice și financiare.
Proiectele ale căror valori eligibile nerambursabile solicitate depășesc procentul de 25% din finanțarea disponibilă a apelului, intră în competiție cu proiectele depuse în lunile următoare.
Cererile de finanțare depuse în cea de-a doua lună calendaristică vor parcurge etapa de evaluare
tehnică și financiară, urmând a fi direct contractate cele care au obținut, cel puțin, 85 de puncte
(noul prag de excelență), atât din prima tranșă (din cele menținute în competiție) cât și din tranșa
curentă, și ale căror valori eligibile nerambursabile solicitate însumate reprezintă maximum 50%
din finanțarea disponibilă a apelului.
În acest caz, AM PRSM demarează în mod direct etapa de contractare, în ordinea descrescătoare a
punctajelor obținute, fără a fi necesară soluționarea contestațiilor depuse care au ca obiect
rezultatele evaluării tehnice și financiare.
Proiectele ale căror valori eligibile nerambursabile solicitate depășesc procentul de 50% din
finanțarea disponibilă a apelului, intră în competiție cu proiectele depuse în ultima lună.
Cererile de finanțare depuse în ultima lună calendaristică vor parcurge etapa de evaluare tehnică
și financiară, iar demararea contractării se realizează după soluționarea contestațiilor care au ca
obiect rezultatele ETF.
Astfel, în competiția finală intră proiectele care nu au fost contractate în lunile anterioare,
proiectele aferente ultimei luni de depunere care au parcurs etapa ETF și proiectele ale căror
contestații au fost soluționate.
Ierarhizarea acestor proiecte se realizează în ordinea descrescătoare a puntajelor obținute, cu
condiția îndeplinirii pragului de calitate.
Contractarea proiectelor aflate în competiția finală se va realiza în limita a 150% din finanțarea
disponibilă a apelului.
Proiectele rămase necontractate și care îndeplinesc pragul de calitate vor fi incluse pe o listă de
rezervă a apelului.
Verifică gratuit!
Soluții și servicii
complete
Pasul I
Analizăm nevoia dumneavoastră și o asociem cu linia de finanțare potrivită proiectului.
Pasul II
Idenficăm potențialul de realizare al proiectului.
Pasul III
Stabilim împreună dacă potențialul identificat doriți sa-l implementăm.
Pasul IV
Implementăm și supervizăm proiectul să obținem rezultatul dorit.
Ești interesat? Perfect!
Ne poți scrie și în cel mai scurt timp unul din consultanții noștri te va ajuta.