Programul Regional Nord-Est 2021-2027 Investiții pentru modernizarea microîntreprinderilor- Apel 1

Include județele: Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui

Obiectivul programului sau Pentru ce pot obține finanțare?

OBIECTIV SPECIFIC (3)

INTENSIFICAREA CREȘTERII SUSTENABILE, CREȘTEREA COMPETITIVITĂȚII IMM-URILOR ȘI CREAREA DE LOCURI DE MUNCĂ ÎN CADRUL IMM-URILOR, INCLUSIV PRIN INVESTIȚII PRODUCTIVE

ACȚIUNE

INVESTIȚII PENTRU MODERNIZAREA MICROÎNTREPRINDERILOR

PRIORITATEA 1

NORD-EST – O REGIUNE MAI COMPETITIVĂ, MAI INOVATIVĂ

Finanţarea acordată în cadrul prezentului apel de proiecte
  • Alocarea nerambursabilă aferentă prezentului apel de proiecte este de 30 milioane euro (25.5 mil. euro FEDR + 4.5 mil. euro BS).

Valoarea minimă și maximă pentru fiecare proiect sau Cât se poate obține?

Valoarea finanțării nerambursabile a investiției se încadrează în următoarele limite minime și maxime: 

  • Valoarea minimă nerambursabilă: 50.000 euro; 
  •  Valoarea maximă nerambursabilă: 200.000 euro. 
  • Valoarea finanțării nerambursabile solicitată trebuie să fie de minimum 50.000 euro, echivalent în lei la cursul de schimb InforEuro valabil la data publicării ghidului specific.
  • Cuantumul finanțării nerambursabile solicitate nu poate depăși plafonul de minimis, conform prevederilor din secțiunea 3. Aplicarea regulilor privind ajutorul de minimis.

Valoarea totală a ajutoarelor de minimis, ce poate fi acordată unei întreprinderi unice, nu poate depăși suma de 200.000EUR, respectiv 100.000 EUR pentru întreprinderile care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi (ultimii 2 ani fiscali înainte de data depunerii cererii de finanțare şi anul curent depunerii cererii de finanţare), echivalent în lei, la cursul de schimb InforEuro valabil la data acordării ajutorului.

  • Contribuția programului la finanțarea unei investiții este de maximum 90% din valoarea eligibilă a investiției, în limita plafonului de minimis.
    1. Contribuția solicitantului la finanțarea investiției trebuie să fie de minimum 10% din valoarea eligibilă a investiției.
  • Valoarea eligibilă a investiției reprezintă suma cheltuielilor eligibile incluse în proiect.

 

Calendar orientativ privind apelul de proiecte
  •  Perioadă estimativă de depunere: iunie-iulie 2023
Solicitanți și parteneri eligibili sau Cine poate aplica?
  • Solicitanții eligibili in cadrul acestui apel de proiecte sunt societățile constituite în baza Legii nr. 31/1990 privind societățile, care se încadrează în categoria microîntreprinderilor, au sediul social în regiunea Nord-Est și propun investiții în regiunea Nord-Est, în mediul urban.
Solicitanți neligibili
  • Se află în stare de faliment/insolvență sau face obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, a încheiat acorduri cu creditorii (în procedurile anterior menționate), și-a suspendat activitatea economică sau face obiectul unei proceduri în urma acestor situații sau se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;
  • Face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa într-una din situațiile de la punctul a.;
  • Este subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu a fost deja executată și creanța nu a fost integral recuperată;
  • a fost găsit vinovat, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru comiterea unei fraude/ infracțiuni referitoare la obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Codului Penal aprobat prin Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare.
  • Este în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, și anume:
  1. doar pentru întreprinderi care au, la data declarației, cel puțin 3 ani de la înființare] în cazul unei societăți cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un cuantum cumulat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris;
  2. doar pentru întreprinderi care au, la data declarației, cel puțin 3 ani de la înființare] în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru datoriile societății, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, astfel cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate;
  • atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute de legislația națională pentru inițierea unei proceduri colective de insolvență la cererea creditori lor săi;
  • atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare.
  • nu se află în situațiile prevăzute de Recomandarea Comisiei Europene nr. 1039/16.07.2020, publicată în JOUE nr 227/16.07.2020 privind condiționarea acordării sprijinului financiar public de lipsa unei legături cu jurisdicțiile necooperante în scopuri fiscale, respectiv:
  • nu este rezident în scopuri fiscale sau înmatriculat în temeiul legilor din jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale;
  • nu este controlat, direct sau indirect, de către acționarii din jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante, analiza mergând până la beneficiarul real, așa cum este acesta definit în art. 3 punctul 6 din Directiva 2015/849;
  • nu controlează, direct sau indirect, filialele sau nu dețin unități permanente proprii în jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale; și
  • nu exercită dreptul de proprietate în comun cu întreprinderile din jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale.
  • Reprezentantul legal care își exercită atribuțiile de drept pe perioada procesului de evaluare, selecție și contractare, nu se află într-una din situațiile de mai jos:
  1. se află în situația de a induce grav în eroare Autoritatea de Management sau comisiile de evaluare și selecție, prin furnizarea de informații incorecte în cadrul prezentului apel de proiecte sau a altor apeluri de proiecte derulate în cadrul PR Nord-Est;
  2. se află în situația de a încerca/ de a fi încercat să obțină informații confidențiale sau să influențeze comisiile de evaluare și selecție sau Autoritatea de Management pe parcursul procesului de admisibilitate și selecție a prezentului apel de proiecte sau a altor apeluri de proiecte derulate în cadrul PR Nord-Est;
  3. a suferit condamnări definitive în cauze referitoare obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora.
Activitățile sprijinite în cadrul investiției/operațiunii 

Activitățile eligibile pentru a beneficia de finanțare sunt activitățile care au ca scop facilitarea creșterii și dezvoltării tehnologice a microîntreprinderilor, de tipul:

  1. Dezvoltarea și/sau diversificarea capacității de producție/prestări servicii
  •  lucrări de construire/ extindere/ modernizare a spațiilor de producție/ prestare de servicii ale microîntreprinderilor, inclusiv a utilităților generale aferente (alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI);
  •  achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, respectiv care se regăsesc în Subgrupa 2.1. „Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru)”, Subgrupa 2.2. „Aparate și instalații de măsurare, control și reglare”, Clasa 2.3.6. ”Utilaje și instalații de transportat și ridicat”, sau Grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale” din Hotărârea Guvernului nr. 2139/ 2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările și completările ulterioare și care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare la data depunerii cererii de finanțare.
  • achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie (altele decât cele de la pct. b), precum și sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie pentru eficientizarea activităților. 
  •  Investiții în active necorporale: brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi și active similare;

      2. Activități de marketing și branding:

  • Activități de marketing: evaluarea pieței; dezvoltarea produselor și a serviciilor prin adaptarea acestora la cerințele și puterea de cumpărare a consumatorilor; promovarea vânzărilor; distribuția produselor/ serviciilor; analiza eficientei costurilor de marketing etc.
  • Activități de branding: realizare strategie de brand, identitate brand, brand marketing;
Categorii de cheltuieli eligibile

Categorii și subcategorii:

  • Servicii

Cheltuieli efectuate în cadrul activităților de marketing și branding

  1.  

 În această sub-categorie sunt incluse cheltuielile cu activități de marketing, cum ar fi: evaluarea pieței; dezvoltarea produselor și a serviciilor prin adaptarea acestora la cerințele și puterea de cumpărare a consumatorilor; promovarea vânzărilor; distribuția produselor/ serviciilor; analiza eficienței costurilor de marketing etc. și cu activități de branding, cum ar fi: realizare strategie de brand, identitate brand, brand marketing.

  • Lucrări

Cheltuieli pentru amenajarea terenului

Ȋn această sub-categorie sunt incluse cheltuielile efectuate la începutul lucrărilor, pentru pregătirea amplasamentului și care constau în demolări, demontări, dezafectări, defrișări, cheltuieli pentru colectare, sortare și transport la depozitele autorizate al deșeurilor rezultate, sistematizări pe verticală, drenaje, epuismente (exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiția de bază), devieri de cursuri de apa

 Cheltuieli cu amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițială

Ȋn această sub-categorie sunt incluse cheltuieli efectuate pentru lucrări și acțiuni de protecția mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor: plantare de copaci, reamenajare spatii verzi.

 Cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului 

Ȋn această sub-categorie sunt incluse cheltuieli aferente lucrărilor pentru asigurarea cu utilitățile necesare funcționării obiectivului de investiție, care se execută pe amplasamentul obiectivului de investiție delimitat din punct de vedere juridic, ca aparținând obiectivului de investiție, precum și cheltuielile aferente racordării la rețelele de utilități, precum: alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicații, alte utilități.

Construcții și instalații

Cuprinde cheltuielile aferente execuției tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiție, conform cu descrierea activităților eligibile din ghidul specific (construire/extindere/modernizare spatii de producție/prestare servicii) și a celorlalte condiții de eligibilitate din ghidul specific.

Cheltuielile din cadrul acestei sub categorii, sunt detaliate de proiectant în cadrul subcapitolului – Construcții și instalațiile, pe domenii/subdomenii de construcții și specialități de instalații, în funcție de tipul și specificul obiectului.

Cheltuieli montaj utilaje, echipamente tehnologice și funcționale

Cuprinde cheltuielile aferente montajului echipamentelor utilajelor tehnologice și al instalațiilor funcționale, inclusiv rețelele aferente necesare funcționării acestora.

 Cheltuieli cu utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care necesită montaj

Cuprinde cheltuielile pentru achiziționarea echipamentelor tehnologice și instalațiilor (pentru proiectele care includ execuția de lucrări sunt acele cheltuieli necesare asigurării funcționalității spațiului construit/reabilitat/modernizat)

Cheltuieli cu organizarea de șantier 

Cuprinde cheltuieli necesare în vederea creării condițiilor de desfășurare a activității de construcții-montaj, din punct de vedere tehnologic și organizatoric. Se prevăd:

– cheltuieli aferente lucrărilor de construcții și instalații aferente organizării de șantier (cheltuieli aferente realizării unor construcții provizorii sau amenajări în construcții existente, precum și cheltuieli de desființare a organizării de șantier) – cheltuieli conexe organizării de șantier

Cheltuieli diverse și neprevăzute 

Cheltuielile diverse și neprevăzute vor fi folosite în conformitate cu legislația în domeniul achizițiilor publice ce face referire la modificările contractuale apărute în timpul execuției. Cheltuielile diverse și neprevăzute se estimează procentual, în limita a 10% din valoarea cheltuielilor prevăzute în categoria “Lucrări” cu excepția sub-categoriei – Cheltuieli cu organizarea de șantier (5.1)

  • Echipamente/ dotări/ active corporale 

Cheltuieli cu dotările(utilaje, echipamente cu și fără montaj, dotări) 

Cuprinde cheltuielile pentru achiziționarea (inclusiv montajul acestora, dacă este cazul) de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, respectiv care se regăsesc în Subgrupa 2.1. „Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru)”, Subgrupa 2.2. „Aparate și instalații de măsurare, control și reglare”, Clasa 2.3.6. ”Utilaje și instalații de transportat și ridicat”, sau Grupa 3 „Mobilier, aparatura birotica, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale” din Hotărârea Guvernului nr. 2139/ 2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările și completările ulterioare și care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare.

Nu sunt eligibile cheltuielile pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intră în categoria obiectelor de inventar.

Cheltuieli cu achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile/ alternative de energie

Se cuprind cheltuieli cu achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie pentru eficientizarea activităților (altele decât cele prevăzute la subcategoria Cheltuieli cu dotările (utilaje, echipamente cu și fără montaj, dotări) (4.4 și 4.5). Cheltuiala din aceasta subcategorie se constituie ca o cheltuială secundară/auxiliară/conexă investiției principale.

  • Cheltuieli cu active necorporale 

Cheltuieli pentru achiziția de active necorporale 

Cuprinde cheltuielile cu achiziționarea activelor necorporale: drepturi referitoare la brevete, licențe, mărci comerciale, aplicații și programe informatice, alte drepturi și active similare.

Se cuprind și cheltuieli cu activități de realizare a instrumentelor de comercializare on-line. Investițiile în realizarea de instrumente de comercializare on-line a serviciilor/ produselor proprii ale solicitantului au ca scop crearea unui magazin virtual (e-shop) în care sunt implementate diferite funcționalități specifice comerțului electronic: publicarea cataloagelor de articole, prețuri și stocuri, preluarea comenzilor, instrumente de plată electronica.

  • Cheltuieli indirecte

Cheltuieli indirecte conform art. 54, lit. a) din Reg. UE nr 2021/1060

Sunt incluse cheltuieli privind, dar fără a se limita la cele exemplificate, după caz:

– realizarea activităților de comunicare și vizibilitate (inclusiv masurile de informare și publicitate obligatorii conform contractului de finanțare ),

– întocmirea rapoartelor de audit financiar,

– realizarea serviciilor de consultanță privind organizarea procedurilor de achiziție (serviciile de consultanță/asistență juridică în scopul întocmirii documentației de atribuire și/sau organizării și derulării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică), elaborarea documentației de finanțare și a serviciilor de consultanță în domeniul managementului proiectului

– studii de teren, raport privind impactul asupra mediului, studii de specialitate necesare în funcție de specificul investiției. – cheltuieli pentru (documentații suport) și obținere avize, acorduri, autorizații

– cheltuielile pentru comisioane, cote, taxe

– expertizare tehnică

– Certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirilor

– Proiectare

– Cheltuieli pentru asistență tehnică din partea proiectantului – Cheltuieli pentru asistenta tehnică din partea diriginților de șantier

  1. Cheltuielile indirecte pot cuprinde și acele cheltuieli necesare realizării implementării proiectului, dar care nu se pot identifica în cheltuielile directe și nu sunt cuprinse în cadrul cheltuielilor neeligibile. Rambursarea cheltuielilor se va realiza procentual, prin aplicarea unui procent de maximum 7 % la valoarea cheltuielilor directe eligibile.
Cheltuieli neeligibile

În cadrul acestui apel de proiecte sunt neeligibile:

 categoriile de cheltuieli prevăzute la art.10 din H.G.nr. 873/06.07.2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune și Fondul pentru o tranziție justă, printre care se includ și următoarele:

  1. cheltuielile prevăzute la art. 64 din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
  2. costuri privind relocarea potrivit art. 66 din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
  3.  cheltuielile excluse de la finanțare potrivit art. 7 alin. (1), (4) și (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.058 privind Fondul european de dezvoltare regională și Fondul de coeziune; 
  4. cheltuielile privind achiziția de dotări/echipamente/utilaje/mijloace de transport second-hand; 
  5.  amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj; 
  6. cheltuielile efectuate peste plafoanele specifice stabilite sau excluse de la finanțare prin ghidul solicitantului 
  7. cheltuieli efectuate înainte de 01.01.2021 în conformitate cu prevederile art. 63 alin (2) din Regulamentul (UE) 2021/1.060; 
  8. cheltuielile realizate în cadrul operațiunilor care intră sub incidența prevederilor art. 63 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/1.060; 
  9. cheltuielile aferente operațiunilor care fac obiectul uneia dintre situațiile prevăzute la art. 65 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, care afectează caracterul durabil al operațiunilor, devin neeligibile, proporțional cu perioada de neconformitate; 
  10. contribuția in natură
  11. cheltuieli aferente procurării obiectelor de inventar; 
  12. cheltuielile cu achiziționarea autovehiculelor și a mijloacelor de transport, așa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004, indiferent de domeniul de activitate al solicitantului ori de domeniul de activitate în care se dorește realizarea investiției propuse prin proiect, cu excepția Clasei 2.3.6. ”Utilaje și instalații de transportat și ridicat” 
  13. cheltuieli care nu corespund particularităților/obiectivelor/activităților sprijinite aferente Priorității 1 a Programului Regional Nord-Est 2021-2027; 
  14. Pentru evitarea dublei finanțări, nu pot fi considerate cheltuieli eligibile în categoria cheltuielilor indirecte, acele cheltuieli care au fost cuprinse în bugetul proiectului în categoria cheltuielilor directe.
Procesul de evaluare, selecție și contractare a proiectelor
  • etapa de verificare a conformității administrative și a eligibilității solicitantului și a proiectului;
  • etapa de evaluare tehnică și financiară a propunerii de proiect;
  • etapa de selecție a propunerilor de proiect care vor beneficia de sprijin financiar nerambursabil, în conformitate cu procedura de evaluare și selecție.

 

Ești interesat? Perfect!

Ne poți scrie și unul dintre consultanții noștri te va ajuta.

Illustration-Workspace
Perioada de implementare și monitorizare
  • Indicatorii de realizare ai acestei intervenții fac obiectul monitorizării performanțelor programului în ansamblu și se referă la: 

    RCO01 Întreprinderi care beneficiază de sprijin (din care: micro, mici, medii, mari) 

    RCO02 Întreprinderi care beneficiază de sprijin prin granturi 

    Indicatorii de rezultat aferenți programului, pe obiectiv specific (pentru FEDR și Fondul de Coeziune) 

    RCR02 Investiții private care completează sprijinul public (din care: granturi, instrumente financiare) 


    Indicator de proiect 

    Indicatorul de proiect face obiectul monitorizării implementării și performanței investiției propuse prin proiect și se referă la numărul mediu de salariați, respectiv: 

    • Creșterea numărului mediu de salariați în domeniul de activitate vizat de proiect ca urmare a realizării investiției, față de nivelul înregistrat în ultimul an fiscal încheiat înainte de depunerea cererii de finanțare. Termenul de realizare a indicatorului îl reprezintă sfârșitul anului fiscal ulterior celui în care s-a finalizat implementarea proiectului. Spre exemplu, în cazul unui proiect ale cărui activități (inclusiv angajarea de personal) se finalizează în luna octombrie 2023, realizarea indicatorului trebuie să reiasă din situațiile financiare anuale aferente anului fiscal 2024 (la 31.12.2024).

    Este obligatorie menținerea numărului mediu de salariați astfel atins, pe toată perioada rămasă din perioada de durabilitate a proiectului (i.e. 3 ani de la realizarea plății finale în cadrul contractului de finanțare).

    Nerespectarea țintei stabilite în cererea de finanțare, pentru indicatorul de mai sus, conduce la recuperarea finanțării acordate, conform prevederilor OUG 66/2011 cu modificarile si completarile ulterioare. Verificarea respectării indicatorului se realizează în condițiile contractului de finanțare.

    Asumarea unei creșteri a numărului mediu de salariați în domeniul de activitate vizat de proiect, ca urmare a realizării investiției, va fi punctată în cadrul evaluării tehnice și financiare.

    Sau

    • Menținerea numărului mediu de salariați cel puțin la nivelul înregistrat în ultimul an fiscal încheiat înainte de depunerea cererii de finanțare, pe toată perioada de execuție a contractului de finanțare și de durabilitate a proiectului.
Eligibilitatea proiectului
  • Activităţile proiectului se încadrează în acţiunile specifice sprijinite în cadrul  investiției
Informatii beneficiar

Verifică gratuit!

Dacă ești interesat de accesarea acestei linii de finanțare, atunci verifică-ți eligibilitatea, completând formularul.

Soluții și servicii
complete

Pasul I

Analizăm nevoia dumneavoastră și o asociem cu linia de finanțare potrivită proiectului.

Pasul II

Idenficăm potențialul de realizare al proiectului.

Pasul III

Stabilim împreună dacă potențialul identificat doriți sa-l implementăm.

Pasul IV

Implementăm și supervizăm proiectul să obținem rezultatul dorit.

Ești interesat? Perfect!

Ne poți scrie și în cel mai scurt timp unul din consultanții noștri te va ajuta.

Illustration-Teamwork